De Echte Vergelijker

Wie is het beste in verzekeringen vergelijken?

22-05-2015 00:52

Hi Jan-Jaap

Dank voor je e-mail. Goed om te lezen dat je een fan bent van vergelijkers. Dat zijn wij bij Ditzo namelijk ook. Wij begrijpen dat, mede door de komst van veel nieuwe aanbieders op de verzekeringsmarkt, veel consumenten door de bomen het bos niet meer zien.

We hebben bij producten of diensten die wij niet vaak kopen vaak de angst om een verkeerde keuze te maken. Dan is sorteren op prijs de makkelijkste manier om te vergelijken. Grappig dat je het zelf ook zo typeert in je mail: prijsvergelijkers.

Addertjes en verborgen afspraken zijn inderdaad killing om het vertrouwen terug te winnen. Bij ons een doorn in het oog. Er is bijna geen vergelijker die bijvoorbeeld echt open is over de vergoedingen. Zo betaalden wij € 175 aan vergoeding per afgesloten autoverzekering aan sommige prijsvergelijkers. Gevoelsmatig klopte hier iets niet. Waarom zoveel? En is prijs het enige wat telt? We hebben daarom de mening gevraagd aan de consumenten zelf. Zo vinden zij deze vergoeding veel te hoog. De meesten snappen overigens wel dat voor niets de zon op gaat. Maar zóveel? Nee, daar begrijpen ze niets van. Ze waren bang dat deze hoge vergoeding voor hogere premies zouden zorgen. Een terechte zorg. Indirect worden immers alle kosten van een verzekeraar betaalt uit de premies van klanten.

Dan gooien we de facturen toch online?

Vergelijkers reageerden verontwaardigd op ons onderzoek. Ze konden zich niet in het onderzoek vinden. Vreemd, want wij betaalden dat toch echt. We hebben toen besloten om de facturen openbaar te maken.

Dit zijn de redenen dat wij even gestopt zijn met het betalen van vergoedingen aan vergelijkers om deze discussie op gang te brengen. Deze vergoeding die we nu besparen, zetten we bijvoorbeeld in voor een betere premie.

Goed geholpen worden is onbetaalbaar

Ik ben het overigens niet eens met jouw stelling dat een verzekering altijd zo goedkoop mogelijk moet zijn. In het onderzoek kwam naar voren dat er ook andere aspecten zijn die consumenten belangrijk vinden. ‘Het onvergelijkbare’. Als jij aan de kant van de snelweg staat met een kapotte auto, dan wil je daar zo snel mogelijk weg. Als je daarna snel geholpen bent, is dat onbetaalbaar. Met andere woorden; we willen met z’n allen niet teveel betalen, maar wél goed geholpen worden. Hoe zie je dát terug in een prijsvergelijker?

En tja, wat voor jou belangrijk is, hoeft voor een ander weer niet belangrijk te zijn. We hebben een paar filmpjes gemaakt om dit te illustreren. Zo hebben we twee oma’s gevraagd om een keuze te maken tussen drie vette sportauto’s (Ferrari, Lamborghini & Jaguar). En uiteraard mochten ze ook er een stukje mee rijden! Het zal je verbazen waar zij op letten. En dat bevestigt dat jij eigenlijk zélf de enige echte vergelijker bent. Waarom dus die hoge vergoedingen aan de prijsvergelijkers?

Maareh, Jan-Jaap, hoe vergelijk jij eigenlijk? En zou jij willen betalen voor een goed onafhankelijk inzicht in bijvoorbeeld de service van een verzekeraar als je op zoek bent naar een andere verzekering?

Groeten van Miriam!

Ditzo

 

Wie is het beste in verzekeringen vergelijken?

Hi Miriam,

Ik ben fan van vergelijkers. Ik gebruik ze all the time, voor mijn zorgpolis, voor gas en licht en voor een nieuw telefoonabonnement. Wat dat betreft is internet echt ideaal: laat de klant z’n voorkeuren intikken, en de producten die het best bij hem passen rollen uit het systeem.

Maar helemaal vertrouwen doe ik de vergelijkers niet. Want waar verdienen ze hun geld mee? Met het aanbrengen van klanten voor de producten die ze vergelijken. En dan schuilen er altijd addertjes onder het gras: hoeveel betaal je daar eigenlijk voor? En krijg je wel echt het beste advies?

Ik begrijp dat jullie bij Ditzo die addertjes ook zien. En de vergoedingen van de prijsvergelijkers aan de kaak stellen. Omdat klanten niet weten dat er vergoedingen in rekening worden gebracht, en al helemaal niet hoeveel precies en omdat klanten uiteindelijk goedkoper uit zijn zonder vergelijking. Vergelijkers als PriceWize zien het overigens heel anders; dat snap ik dan ook wel weer.

Rekening

Nu moet ook een prijsvergelijker natuurlijk ergens van leven. In een ideale wereld sturen ze hun bezoekers gewoon een rekening; zo doen de hypotheekadviseurs het tegenwoordig ook. Helaas werkt de psychologie van de consument op dat punt niet mee: die wil best z’n zorg- of autoschade-polis vergelijken met andere aanbieders, maar ik zie hem er nog niet zo snel 50 euro voor betalen. Of zelfs maar een tientje. Voor hypotheekadvies gingen we tenslotte ook pas betalen toen het verplicht werd gesteld. Achteraf blijkt natuurlijk dat je hier altijd al zelf voor hebt betaald. Alleen was het toen niet zichtbaar.

Goed dat een verzekeraar niet mee wil werken aan het benadelen van klanten. Maar die klanten denken tegelijkertijd ook: ik wil nog steeds wel een goede vergelijking kunnen maken. Een echte vergelijking, eentje die een eerlijk beeld geeft van kosten en kwaliteit en liefst ook van de kleine lettertjes in een polis. Het vertrouwen van de klant in verzekeraars en verzekeringen begint net een beetje terug te komen. Als vergelijkers en verzekeraars in discussie gaan over hoe het nu werkt, gaan we wellicht weer twijfelen.

Jullie zijn de discussie begonnen, en ik doe er graag aan mee. Wat klanten (ik ben er een van) willen, weet ik: zo snel, goed en zo goedkoop mogelijk de juiste verzekering vinden, inclusief inzicht in de verborgen kosten van het vergelijken. Denken jullie (en andere verzekeraars) dat mogelijk te kunnen maken?

 

Ik hoor snel van je,

Jan-Jaap Heij

Uitgever ThePostOnline