De Echte Vergelijker

Een vergelijker vertelt je lang niet alles

25-06-2015 12:01

Hi Jan-Jaap,

Leuk dat je weer mailt! Ik zag leuke en goede reacties op onze eerste mail! Je vraagt jezelf af wat we nu doen voor de klant. We gaven inderdaad 100 euro terug aan iedere nieuwe klant voor een autoverzekering. Dit betaalden we uit ons marketingbudget. Geld dat we anders kwijt waren geweest aan prijsvergelijkers. Achter de schermen zijn we de afgelopen maanden heel hard bezig geweest om nieuwe tarieven voor onze autoverzekering te introduceren. De tarieven zijn weer wat scherper geworden en we timmeren hard aan de weg om onze service nog beter te krijgen.

En ik herhaal het nogmaals; Ditzo is niet tegen vergelijkers. Integendeel. Want ze kunnen je heel goed helpen om de premies en voorwaarden op een rij te zetten. Maar ze vertellen niet alles, want hoe weet jij nou of je bij Ditzo lang in de wacht staat aan de telefoon? Of hoe de service is bij een schade? Mensen willen de meest uiteenlopende dingen vergelijken, maar veel aspecten die ze belangrijk vinden zijn bij geen enkele vergelijker terug te zien. En op het moment dat prijsvergelijkers torenhoge vergoedingen vragen, die de consument uiteindelijk betaalt, is er iets goed mis. Dat sommige vergelijkers nu hebben besloten om ons niet meer te tonen in hun vergelijking, bevestigt eigenlijk ons verhaal. Hoe onafhankelijk ben je dan?

Dure tv-reclames

Dat wat je aanhaalt met betrekking tot de marketinguitgaven van verzekeraars tijdens het overstapseizoen van je zorgverzekering, is een goed voorbeeld. Bizar. Je kunt je tv in december niet aanzetten of je ziet zo 4 of 5 reclames van zorgverzekeraars voorbij vliegen.

Ditzo is een aantal jaar geleden daarom gestopt met dure tv-reclames. Zo hebben we een paar jaar geleden 1 miljoen marketingbudget gegeven voor kankeronderzoek aan het Antoni van Leeuwenhoek-ziekenhuis, in plaats van het uitgeven aan tv. Misschien kan je je dat wel herinnerenEn vorig jaar hebben we negen zorginitiatieven gesteund die anders buiten de boot zouden vallen.

Weening

En ja, of we ooit weer in zee gaan met prijsvergelijkers ligt eraan wat de toegevoegde waarde is. Op dit moment, met die enorm hoge vergoedingen, zien wij dat niet.

Dus Jan-Jaap, help ons een beetje. Jij als consument. Wat vind jij een acceptabel bedrag wat prijsvergelijkers mogen krijgen van verzekeraars voor het vergelijken en afsluiten van je autoverzekering?

Groeten,

Miriam van Ditzo

De beste marketing is eerlijke marketing

Hi Miriam,

Dank voor je antwoord! Leuk filmpje was dat met de oma’s in sportauto’s, ik zag het op allerlei plekken op internet opduiken.

Ik bleef na je mailtje wel met een paar vragen zitten. Jullie zijn dus gestopt met het betalen van vergoedingen aan prijsvergelijkers, omdat jullie vinden dat ze vaak te veel vragen. Eerst kregen klanten een deel van de besparing rechtstreeks terug, nu gebruiken jullie die om scherpere premies aan te kunnen bieden.

Klinkt goed, maar toch wringt er iets in de discussie tussen jullie en de prijsvergelijkers. Want vergelijken is misschien wel duur, waarbij de kosten ook nog onzichtbaar zijn voor de klant, maar tegelijkertijd is het voor verzekeraars natuurlijk ook hele goede marketing.

Miljoenen mensen gebruiken vergelijkers, en velen worden – ook bij jullie denk ik – vervolgens klant. Op het moment dat je niet meer mee doet aan prijsvergelijkingen, heb je dus andere vormen van marketing nodig. Die kosten ook geld, en je ziet de kosten ervan terug in de premie. Is het vanuit de klant bekeken dan niet beter om gewoon aan de vergelijker-sites mee te blijven doen?

Ik weet het antwoord niet, maar ik hoor het graag!

Reclamekosten

Ik vraag het ook omdat er vooral bij zorgverzekeringen al jaren veel te doen is om de reclamekosten. Elk jaar gaan er enorme bedragen op om mensen aan het einde van het jaar te verleiden over te stappen naar een nieuwe verzekeraar. Het VARA-programma Kassa berekende ooit dat het wellicht om een half miljard per jaar gaat. Specialisten als BS Health komen op een veel lager bedrag, 72 miljoen in 2014, maar ook dat is veel geld.

Je schreef al in je mail: ‘Addertjes en verborgen afspraken zijn inderdaad killing om het vertrouwen terug te winnen.’ En dat bracht me op een idee. Zouden jullie dergelijke budgetten niet voor bijvoorbeeld verbeteringen in de zorg in kunnen zetten?

 

Hartelijke groet, ik ben heel benieuwd naar je reactie,

Jan-Jaap Heij

Uitgever ThePostOnline

PS Om terug te komen op je vraag, ‘Zou jij willen betalen voor een goed onafhankelijk inzicht in bijvoorbeeld de service van een verzekeraar als je op zoek bent naar een andere verzekering?’

Ja, dat denk ik wel. Het zal even wennen zijn, zoals het dat bij hypotheken ook was. Maar uiteindelijk is het geld dat je voor zulk advies betaalt gewoon onderdeel van een totaal-berekening: krijg ik een verzekering met de beste prijskwaliteit-verhouding als ik voor advies betaal, en ben ik dan goedkoper en/of beter af dan wanneer ik niet betaal?